Norge resa

I Tisdags så var jag med far till Norge. Där började en sökandes resa... vi sökte å säkte tills vi tills slut hittade det... Farsan hittade sina jäkla fiskkaker eller va faan det heter och jag hittade mina rötter i Norge. Jag fick för första gången veta vart farsan kommer från och var han är uppväxt. Jag vet nu mer vart huset ligger och lite av det han gjorde. Huset finns inte längre kvar utan det är nu teater men hans morbrors hus som låg mitt emot var kvar, liksaså hålet i dörren som han gjorde någongång i mitten av 40-talet så hans katt kunde gå ut och in.

Jag tycker det är roligt och intressant att dom har sparat så gamla hus i Trondheim mitt i bland allt det nya finns gamla skit fina kåkar kvar! bra jobbat säger jag!

Vi såg också fantastiska vyer med vattenfall och hissnande berg och dalar.  Norska språket trodde jag att jag förstog men det var lite krångligt att förstå dom ändå. Vi handlade lite där med. Jag har alltid när jag vart i Norge köpt champagne brus och gjorde även det denna gång. Men en ny gammal vän dök upp som nu för alltid kommer finnas med på listan, Nougatti!! Åhhh denna underbara krämiga gegga med härlig hasselnöt... MUMS!!

Idag har jag vart i stan med Johanna och Ofelia. Vi gick i lite affärer och käkade lunch  med Mickan för att sedan bege oss hem till mig där vi fikade å hade det trevligt en stund. Mycket trevligt och uppskattat av samtliga deltagare!

Här kommer lite bilder från Norge.

   

Här ser ni det röda huset där fars morbror bodde samt öppningen i dörren, den andra bilden är där far har växt upp. Hans hus var vägg i vägg med det gula. Alltså hit åt där glas rutorna är nu.

Tredje bilden är Johanna, jag och Ofelia på en av våra uteplatser idag när vi fikade.

Kram
Bengan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback